Seperti yang sedia maklum, Burung Hantu Ride ni adalah kayuhan off road malam..so bila malam memang sukar hendak digambarkan lah..dah gelap, sukar untuk digambarkan..tapi memang best wooo..
sebelum gelap kita tengok aje apa yang terang..khas buat tatapan buat rider atok.mtb dan nilai.mtb yang tak dapat join..rugi woo tak join..gambar atas adalah kaunter pendaftaran..
lepas tu ambik beg goodies..macam-macam ada dlm beg tu..cukup lengkap makanan ringan yang diberi jika rider tersesat dalam hutan dan boleh buat cover sampai siang..haha
ni marshall dari ECC melaka..tengah siap sedia lampu LED untuk di pasang disetiap 50m trek..
sebelum gelap kita tengok aje apa yang terang..khas buat tatapan buat rider atok.mtb dan nilai.mtb yang tak dapat join..rugi woo tak join..gambar atas adalah kaunter pendaftaran..
lepas tu ambik beg goodies..macam-macam ada dlm beg tu..cukup lengkap makanan ringan yang diberi jika rider tersesat dalam hutan dan boleh buat cover sampai siang..haha
ni marshall dari ECC melaka..tengah siap sedia lampu LED untuk di pasang disetiap 50m trek..
kreatif laa..LED kapit dengan bateri, pastu masuk dalam plastik aiskrim..samar-samar jer bila dalam gelap..
saudara Lan, mekanik dari Shah Alam..orang lain naik kereta ke melaka..dia kayuh jer dari Bangi ke Melaka..3 jam katanya..
menggunakan jentera Ducati Scrambler..limited ni..
dah malam..itu dia anjang (wakil atok.mtb) dan saudara Rizal (wakil nilai.mtb - sorang jer) sebelum permulaan..Rizal baru 4 kali kayuh off road dengan Scoot Scale 30 Carbon..baru beli rm8k..
wakil atok.mtb yang ke-2..Fata jauh datang dari Kerteh, Terengganu..3 hari awal dah sampai melaka..semangat punya pasal..
ini orang kalau takde..takde laa cerita ni..hehe
Fata sempat berposing dengan basikal rider dari Singapore..tak tau brand apa..tayar saiz 3.0++ rim saiz 28" frame titanium..ringan yang amat...single speed jer tu..
antara 700 rider pada malam tu..
bersedia untuk berlepas..
dah berlepas..kayuhan di lebuh air keroh..sedang mengekori Ezlynn yang kanan tu (penyanyi hai2 bye2) sempat ambik gambar belakang jer.. lepas tu camera disimpan..takde masa nak snap dah..ni pun dah sampai Capai Pisang yang ke-3 (note Capai Pisang = CP = Check Point)
Fata di CP-3...Anjang dgn Rizal tak pasti di mana (mesti laa jauh didepan)
Masa banyak diabiskan di CP-4...makan pisang sepuas-puasnya..
salah sorang rider yang cedera akibat terjatuh..
Sekarang kita saksikan pula trek ECC Burung Hantu Ride versi Siang (hanya di atok.mtb)
laluan permulaa di lebuh air keroh..
simpang ke kanan..masuk ke bypass Sg. Udang
Kayuh road sahaja dekat 3km sebelum masuk laluan Offroad..
dah mula off road..masa malam tu jem teruk kat sini..
ni terowong lintas bypass Sg. Udang tadi..bukan terowong di Kota Warisan yea..
kalau malam tak nampak apa..tapi tak laa terbakar dek panas matahari..
Downhill pertama, agak curam dan teknikal kerana jalan batu gravel yang boleh membuatkan rider tergelunsor jika membrek..malam tak nampak kan..
laluan biasa dalam ladang sawit..santai jer
ni lah dia kawasan Capai Pisang pertama (CP-1) kalau nak shortcut, lompat pagar tu ajer..
lepas CP-1 kena tolak..siapa kayuh memang hebat laa..
masa siang ada kerbau..nasib baik malam tu dia tak terlepas ke trek..
masuk semula ke lebuh raya..kayuh road semula..
ini dia pemandangan ladang sawit yang kita berkayuh pusing dalam tu jer..
kayuh road menuju ke trek CP-2
trafic light masuk kanan..
ada roundboard besar sebelum masuk off road semula..
titi untuk masuk semula off road ke CP-2
trek yang menarik..amat redup jika berkayuh di siang hari..
titi kayuh yang ditempuh malam itu..agak usang sebenarnya..
tanah yang padat dan licin memang best untuk berkayuh..
laluan single trek..masa ni memang tak boleh nak memotong..jika rider dihadapan slow, ikut jelaa..
single trek yang panjang...memang best..
huh..sayup jer..
sampai CP-2 aje sempat blogger test trek guna motosikal Kriss pak sedara di Melaka..selebihnya tak sempat memandangkan trek juga agak kotor/basah..jahanam motor nanti..
itu aje citer Burung Hantu Ride yang dapat dikongsi bersama..walaupun Anjang sampai dulu, Yan & Fata dapat abiskan juga 5 Check Point (45km++) dalam masa 4 jam setengah..start pukul 8.30pm..sampai penamat pukul 1 pagi..kira oklaa tu bagi rider yang mempunyai berat 90kg++..no berapa tak penting yang penting dapat juga merasa di sarung maddle ECC kat atas tu..
so next kayuh : Moh kita ke Monsun Ride wehh..!!